15 September 2010

Sardine ball soup












This is fish balls calls "Tsumire" in Japanese.  I made this with Sardine to make my husband eat more fish.  This is not a very simple dish, I made the fish ball out of whole sardine, and ground it in food processor then add some leeks and ginger.

Japanese people eat fish more than the meat and we believe that to eat so called "blue fishes" such as Sardine, Mackerel, Pacific saury are very good for health.  In fact these fish contains high nutrition such as kind of amino acid DHA and EPA.  It says that these amino acid works to lower cholesterol and blood pressure.

「鰯のつみれ汁」これは夫に青魚を食べてもらおうと思って作ったもの。さんまや鰯はそんなによく料理するわけではないのだけど、骨が多いとか生臭いということで好んで食べてくれない。フランスはやはり魚より肉の消費量が多いが、全般的には魚も肉もバランスよく食べる食文化があるので、魚をそれほど好まない夫にももっと食べてもらわないといけない、と思うこの頃。

先ず、鰹ベースの出汁をとっておく。ほうれん草は塩ゆでしておく。鰯を開いて背骨を除き、皮をはぐ。細かいハラ骨も一緒にフードプロセッサでミンチにする。塩で味付けして、小麦粉でつなぎ、刻んだ生姜とネギを混ぜ込む。出汁に椎茸などのキノコの薄切りを入れて煮立てておく。つみれを落として火を通す。崩れないようにやさしく火を入れるようにする。

これは初めは「鰯」を使うので、もっと雑にして最後は味噌仕立てにでもしようと思っていたのだけど、鰯から出汁が出てとても美味しいすまし汁が出来たので、最後は酒、醤油、塩で味付けし、思ったより上品に仕上がった。私が買った鰯は日本から空輸されたものだったので、生姜やネギで香りを強めに入れた。新鮮な鰯が手に入る時期に是非試して頂きたい。

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.